Tässä aihe – keksitkö siihen muutaman luovan idean?

Keksitkö tästä muutaman idean? Tietysti, se on työtäni. 

Hyvä idea on usein hyvän sisällön perusta. Sisältömarkkinoinnissa hyvä idea yhdistetään tarpeeseen. Idea voi olla ratkaisu tai tekotapa, se voi liittyä projektinhallintaan tai aikatauluun, ja usein idea liittyy sisältöön. 

Joku kerran kysyi, että mistä sinä ammennat kaikki nuo ideasi, joka ikinen kuukausi? Jäin pohtimaan hyvää vastausta… pian ymmärsin, että vastaukseen olisi mennyt liian pitkä aika. Vastapuoli oli jo siirtynyt muihin ajatuksiin.

Luovan idean syntyminen on usein hetkestä kiinni. Joskus ideat tulevat pakotettuina, toisinaan niitä pulppuaa kuin sähköpotkulautoja tien laidalla. Joskus aika rajoittaa ideointia, ja usein ideoita syntyy huolimatta siitä, onko työpäivä vielä käynnissä. Kun ideoi, ei ole varsinaista on-off-moodia. Joskus napsin ruutukaappauksia puhelimellani, tallennan ne ideat kansioon ja ihmettelen seuraavana päivänä, mitä ihmettä ajattelinkaan tästä. Paras tapa on kirjoittaa idea ylös muutamalla sanalla heti, kun se juolahtaa mieleen. Pienikin idea saattaa olla jonkin arvoinen.

Jos raotetaan ideoinnin ”salaista verhoa”, voi sen takaa löytää joukon ihmisiä, jotka höpöttelevät kahvikuppiensa äärellä. Parhaat ideat jalostuvat yhdessä, mutta eivät luovat ihmiset aina laumaansa kaipaa. Luova ratkaisu voi syntyä, kun toinen vaikka kertoo näkemästään hauskasta TikTok-videosta ja toinen pohtii ääneen ilmiön arkipäiväisyyttä – kolmas ei näe aiheessa mitään uutta. Usein idea kaipaa pallottelua ja siinä tiimityö on tärkeässä roolissa. Ja se muistiin merkitty kuvakaappaus tai sananen.

Huomasitko, että ideoita vilisee joka puolella, kunhan pitää silmät ja korvat auki. Idea voi syntyä tarpeesta tai se voi tupsahtaa syliin yllättäen kuin lumimyrsky kehäkolmosella. Tv, kirjat, keskustelut, kahvitauot, sarjat, somekuvat, pohdinnat, videot, lehdet, artikkelit, sisällöt ja ajatukset synnyttävät lisää ideoita. Seuraamalla ilmiöitä, olemalla läsnä, ja ennen kaikkea, olemalla kiinnostunut tuotat jatkuvasti uusia ideoita. Datastakaan ei ole haittaa. Joskus se näyttää meille erikoisia asioita ja johdattaa uusien ideoiden äärelle. 

Hyvä idea vaatii taustatyötä, tunnetta, ajankohtaisuutta ja kohtaamisia. Laumassa ajatukset laukkaavat ja rapa roiskuu! Näin ideasta syntyy kuningataridea.

Leena Seppinen

Alma Brand Studio, AMR

Sisältöpäällikkö, tiiminvetäjä, Iltalehti

etunimi.sukunimi@almamedia.fi