Menestyskonsepti: Tunti livenä ja viikko mediassa

Alma Medialta sähköt, vahvistin ja suuri yleisö omalle sisällölle

Tunti livenä ja viikko mediassa -konsepti kehitettiin Alma Mediassa ensimmäisenä koronakeväänä, vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin saada suuri yleisö tapahtumiin, myös poikkeusaikana.

”Avasimme asiakkaille ikkunan valitun median etusivulle. Käytännössä asiakkaalle myydään tila uutismedian etusivulla ja tapahtuma esitetään siinä tunnin mittaisena livenä”, kertoo Tunti livenä ja viikko mediassa -konseptin ideanikkari Marjut Pirilä Alma Medialta.

Media valitaan kohderyhmän ja teeman perusteella. Kun halutaan vaikuttaa päättäjiin ja asiantuntijoihin, oikea mediavalinta saattaa olla Kauppalehti, TalouselämäTivi tai Tekniikka&Talous. Lääkäreitä ja terveydenhuoltoalan päättäjiä kannattaa tavoitella Mediuutisissa. Kun taas halutaan laajaa näkyvyyttä kuluttajakohderyhmässä, oikea valita on Iltalehti.

Eksklusiivinen näkyvyys median paraatipaikalla

Tunti livenä ja viikko mediassa -konseptin ydin on 100% näkyvyys tunnin ajan valitun median etusivulla, parhaalla paraatipaikalla. Itse livelähetystä edeltää ennakkomarkkinointi kyseisessä mediassa.

Tunti livenä -lähetystä seuraa Alma Brand Studion avaimet käteen tuottama natiiviartikkeli lähetyksestä, johon upotetaan tapahtuman tallenne. Artikkeli nousee viikon ajan valitun median etusivulle ja siihen ohjataan liikennettä mediasta. Kokonaisuus sisältää myös katsojien ja lukijoiden retargetoinnin, jossa ennakkomarkkinoinnin ja liven nähneet sekä artikkelin lukeneet altistuvat asiakkaan mainonnalle mediassa seuraavan kolmen viikon ajan.

Taipuu tarpeeseen jos toiseenkin

Tunti livenä ja viikko mediassa -tuote on saavuttanut suuren suosion. Menestystä selittää varmasti osaltaan se, kuinka moneen eri tarkoitukseen tuote taipuu – oikeastaan vain mielikuvitus on tässä rajana! Tähän mennessä medioiden etusivuilla on voinut seurata tapahtumia, webinaareja, virtuaalikeskusteluita, brändiuudistuksia, lanseerauksia, avajaisia, kilpailuita ja kurkistuksia messuille sekä kotimaan matkailukohteisiin. Tuote sopii erinomaisesti asiakkaille, jotka haluavat suuren yleisön omalle sisällölle.


ASIAKASCASE 1:
Vapon aktiivihiilitehtaan virtuaaliavajaiset ja Neova brändin lanseeraus



Kun korona esti uuden aktiivihiilitehtaan fyysiset avajaiset Ilomantsissa, Vapo päätti toteuttaa aikaan sopivat virtuaaliavajaiset verkossa. Pääkohderyhminä olivat poliittiset päättäjät, maakunnan vaikuttajat, media sekä Vapon asiakkaat, joten medioiksi valikoituivat Kauppalehti, Uusi Suomi ja Tekniikka&Talous. Neovan (ent. Vapo) viestintäjohtaja Ahti Martikainen kommentoi tapahtuman toteutusta:

”Tapahtuma oli yksi hienoimmista ja onnistuneimmista viestintäoperaatioista koko 35-vuotisen viestintäurani aikana. Lähetys keräsi yli 20 000 katsojaa. Itse tapahtuma oli kuin hieno käsin tehty sähkökitara, mutta Alman mediat toivat kitaraan sähköt ja vahvistimen, joiden avulla soitto kuului kirkkaana kaikille kohderyhmille. Upeaa yhteistyötä ja fantastista uuden tapahtumakulttuurin kehittämistä! Tuskin jää viimeiseksi lajissaan.”

Ja niinhän siinä sitten kävi. Kun Vaposta tuli Neova, ennätysyleisön kerännyt lanseeraustilaisuus lähetettiin tuttuun tapaan Alma Businessmedioiden etusivuilla.

Lähetys Vapon aktiivihiilitehtaan virtuaaliavajaisista osoittautui enemmän kuin vaikuttavaksi myös kansainvälisessä vertailussa. Tunti livenä ja viikko mediassa innovaatio palkittiin pronssilla INMA:n Global Media Awards 2021 -kilpailussa.

Lue myös: Almassa kehitetty sisältömarkkinoinnin ratkaisu palkittiin globaalissa innovaatiokilpailussa


ASIAKASCASE 2:
IBM:n 4 x vartti livenä liiketoiminta- ja IT-päättäjille


IBM:n Älyn hyvä hybridi -sarjassa keskusteltiin monipilviympäristöstä, sen hallinnasta ja liiketoimintahyödyistä. Kohderyhmää olivat liiketoiminta- ja IT-päättäjät, joten medioiksi valikoituivat kevään 2021 toteutuksessa Kauppalehti ja Talouselämä ja syksyn 2021 toteutuksessa Tivi ja Tekniikka&Talous. Toinen toteutus tehtiin modifioituna niin, että tunnin lähetyksen sijasta lähetettiinkin neljä vartin lähetystä maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina. 

Näin syntyi 4 x vartti livenä -konsepti, joka sopii erinomaisesti toistuville, tietoiskutyyppisille toteutuksille. 

IBM:llä markkinoinnista vastaava Anne Koivu kiittelee Alma Brand Studion tuotanto- ja videotiimin toimintaa sekä sisällön helppoa saavutettavuutta medioiden etusivuilla: ”Haluan kehua teidän avaimet käteen videotuotantoa, jonka ansiosta videot oli helppo toteuttaa laadukkaasti. Tiimi oli asiantunteva, ja heidän kanssaan oli helppo ja mukava tehdä töitä.”

”Toinen asia, jonka haluan nostaa, on sisällön helppo saavutettavuus. Asiakkaat alkavat jo olla melko kyllästyneitä virtuaalitapahtumiin, erilaisiin alustoihin ja rekisteröitymisiin. Nämä 4 x 15 minuutin snapshotit olivat hyviä ja ytimekkäitä keskustelunherättäjiä osana muuta kampanjaa, joka nyt jatkuu muiden taktiikoiden osalta.”


ASIAKASCASE 3:
Kurkistus Levin kesän aktiviteetteihin


Kesän kynnyksellä Visit Levi halusi tuoda esille Levin upeaa tarjontaa lumettomalla kaudella. Kohderyhmänä olivat niin perheet kuin matkailevat pariskunnat ja kaveriporukat. Mediaksi valikoitui Iltalehti, jonne toteutettiin ennakkomarkkinointia tapahtumasta, itse Tunti Livenä -lähetys sekä lähetyksen sisällön koostava artikkeli.

Visit Levin toimitusjohtaja Satu Pesosen mukaan konsepti tarjosi matkailukohteen aktiviteettiesittelyyn loistavan alustan: “Se mahdollisti erilaisten visuaalisten materiaalien käytön, joka on ainakin matkailukohteen tapauksessa olennaista.  Iltalehti tarjosi hyvän alustan ja tuen viestin välittämiseen, mutta jotta konsepti on toimiva ja vaikuttava niin yrityksen täytyy olla valmistautunut käyttämään omia resursseja sisällön tuotantoon – niin ideointiin kuin toteutukseenkin.”

Kiinnostaako Tunti livenä ja viikko mediassa?

Tunti livenä on loistava tapa saada suuri yleisö viettämään paljon aikaa yrityksen brändin parissa. Alma Medialta löytyy oikeat mediat ja kohderyhmät sisällöllesi.

Ideoimme juuri sinun tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden ja toteutamme sen ketterästi. Jos tarvitset videoinnin ja editoinnin sisällöllesi, Alma Brand Studion videotiimi auttaa mielellään. 

Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä juuri sinulle sopivin ratkaisu!

Katri Rytkönen

Alma Brand Studio

Vastaava tuottaja, Alma Business -mediat. Alma Mediaratkaisut