Yli miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja – pitääkö teidän yritys ääntä?

Maaliskuussa järjestettiin ensimmäinen Suomen podcast-alan ammattilaistapahtuma, Audioland Awards. Osallistujia tapahtumassa oli mukavasti ja tunnelma sanalla sanoen innostunut. Päivä huipentui palkintogaalaan, jossa äänikirjoilla ja podcasteilla oli omat kategoriansa. Tilaisuudesta on tarkoitus luoda podcast-alan vuosittainen päätapahtuma.

Päivän mittaan käydyt keskustelut vahvistivat jo kerrottua. Vaikka tulovirrat ovat vielä pieniä, esimerkiksi liikkuvaan kuvaan verrattuna, on kasvu kovaa ja ala ammattilaistuu nopeasti.

Tällä viikolla Postitalon ohi kävellessäni ei voinut olla huomaamatta koko seinän korkuista banneria, jossa mainostettiin ison lääkärikeskuksen kustantamaa podcastia. Viimeistään nyt tuli todettua, että mitä tulee podcasteihin, ja ääneen ylipäätänsä, ei enää puhuta heikoista signaaleista. Audio on kasvanut isoksi bisnekseksi ja podcastit kuuluvat oleellisesti yritysten markkinointi- ja viestintästrategiaan, siinä missä some-tilit Twitteristä TikTokiin.

Hyvä näin. Podcasteja on ollut helppo tehdä nopeasti ja kustannustehokkaasti, myös yritysten. Ala kasvaa kuitenkin vauhdilla ja vetää puoleensa media-alan ammattilaisia, jotka tuottavat korkealaatuista kuunneltavaa sekä sisällöllisesti että teknisesti. Tuttu ilmiö esimerkiksi sosiaalisen median eri alustojen kasvua katsottaessa. Alan kasvaessa ja ammattimaistuessa huomio kiinnittyy laatuun.

Kaukana ovat päivät, jolloin ostettiin edullinen mikki ja vetäydyttiin äänieristettyyn tilaan, kuten saunaan, rupattelemaan mukavia. Toki rouhealle ”itte tein” -meiningille on aina paikkansa ja yleisönsä, mutta kun mietitään yritysviestintää, puhutaan eri lajityypistä.

Miksi sitten yritysviestintä ja podcastit ovat niin toimiva pari? Siksi, että podcastit ovat loistava lisä yrityksen viestintästrategiaan. Ne vahvistavat yrityksen markkinointistrategiaa aidosti ja persoonallisesti puheen kautta. Ja mikä parasta, podcastit tarjoavat harvinaista herkkua – nimittäin aikaaYrityksen valitsemista teemoista keskustellaan rauhassa ja paneutuen. Kuuntelija puolestaan voi itse valita parhaan ajankohdan milloin kuunnella podcastinsa.

Me Alma Brand Studiolla autamme asiakkaitamme podcastien tuotannossa aina konseptoinnista julkaisuun ja levitykseen saakka. Suunnittelu lähtee aina yrityksen viestistä, joka halutaan kuuluviin. Tuottajiemme tehtävä on suunnitella, miten tämä viesti kerrotaan mielenkiintoisesti.

Yli miljoona suomalaista kuuntelee jo podcasteja – pidetään siis ääntä!

Onerva Österberg

Alma Brand Studio

Vastaava tuottaja, Alma Business -mediat. Alma Mediaratkaisut